Main Article Content

Abstract

Abstract


The purpose of this research is to explore whether The Lecturer Accountant’s Rules of Conducts has been in line with the perspectives of Maqashid Shariah and to explain the implementation of The Lecturer Accountan’s Rules of Conducts in Accounting Department, State Polytechnic of Malang. This research uses primary data obtained from interviews and questionnaires conducted in the Accounting Departement, State Polytechnic of Malang. By using simple random sampling technique, there are two hundred and ninty three respondents who fill the questionnaires. The interview was conducted to three people consisting of two lecturers in the Accounting Department and one from Maqashid Syariah expert, State Islamic University of Malang. The result of this research indicate that the Lecture Accountan’s Rules of Conducts have fulfilled the concepts of Maqashid Syariah and in the implementation of the Rules of Conduct, the educator accountant, in general, have done the concepts in accordance with the concept of Maqashid Shariah.


 


Abstrak


Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi bagaimana kode etik akuntan pendidik yang sesuai dengan pandangan maqashid syariah dan untuk menjelaskan implementasi dari kode etik akuntan pendidik di Jurusan Akuntansi, Politeknik Negeri Malang. Penelitian ini menggunakan data primer yang diperoleh dari wawancara dan kuesioner yang dilakukan di Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Malang. Dengan menggunakan teknik simple random sampling, terdapat 293 responden yang mengisi kuesioner. Wawancara dilakukan kepada 3 orang yang terdiri dari 2 orang pengajar di Jurusan Akuntansi dan 1 orang ahli maqashid syariah Universitas Negeri Islam Malang. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kode etik akuntan pendidik telah memenuhi konsep dari maqashid syariah dan dalam implementasi kode etik, akuntan pendidik, secara umum, telah melakukan konsep-konsep yang sesuai dengan konsep maqashid syariah.

Keywords

The Lecture Accountan’s Rules of Conducts Maqashid Syariah

Article Details

References

  1. Al-Syatibi, Abu Ishaq. “al-Muwafaqat fi Ushul al-Syari’ah.” Kairo: Mustafa Muhammad, tt (1975).
  2. Arens, Alvin A., Randal J. Elder, and Mark S. Beasley. Auditing dan Jasa Assurance.Jakarta: Erlangga (2008
  3. Birton, M. Nur Abdullah. Maqasid Syariah Sebagai Metode Membangun Tujuan Laporan Keuangan Entitas Syariah. Jurnal Akuntansi Multiparadigma 6.3 (2016): 421-431.
  4. Boynton, William C., Walter Gerry Kell, and Ray Johnson. Modern auditing. Wiley, 2001.
  5. Effendy, Satria, Muhammad Zein, and M. Zein. Ushul fiqh. Kencana, 2005.
  6. Faisal, Sanapiah. 1982. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.
  7. Harkaneri, Harkaneri. Urgensi Etika Dalam Akuntansi Dilihat Dari Sudut Pandang Islam.” Jurnal EL-RIYASAH4.1 (2013): 48-5
  8. Jauhar, Ahmad Al-Mursi Husain, and Khikmawati (Kuwais). Maqashid syariah. AMZAH, 2017.
  9. Manzur, Yamal al-Din Muhammad Ibn. Lisan al-arab. Al Dar al-Misriyya Li-l-ta’lif wa-l-tarhim, 1975.
  10. Robertson, Jack C., and Timothy J. Louwers. Auditing and Assurance Services. McGraw-Hill Publishing Company, 2002.
  11. Surahmat, Winarno. Penelitian Ilmiah. (1994).