Main Article Content

Abstract

Abstract: Sustainable Culinary Business: Local Wisdom in Implementing Corporate Social Responsibility


Purpose: This study aims to interpret the form of CSR disclosure related to local wisdom to achieve a sustainable culinary business.


Method: A case study approach was employed and conducting in-depth interviews were conducted with culinary business owner informants to explore their CSR application.


Results: cultural philosophy in the form of local wisdom is internalized in CSR activities, and it provides an initial commitment to sustainability and social welfare. Local wisdom is proven to be a strategic approach to supporting sustainable business.


Novelty: this research fills the gap regarding the implementation of CSR by utilizing local wisdom as one of the culinary business sustainability strategies.


Contribution: This study contributes to the academic literature on sustainable business and CSR, and provide relevant practical implications to support the transformation of culinary businesses in Indonesia towards a more inclusive and local wisdom-based sustainability.


Abstrak: Bisnis Kuliner Berkelanjutan: Kearifan Lokal dalam Implementasi Tanggung Jawab Sosial Perusahaan.


Tujuan: Studi ini bertujuan menafsirkan dan menginterpretasi bentuk pengungkapan CSR yang berkaitan dengan kearifan lokal untuk mencapai bisnis kuliner yang berkelanjutan.


Metode: Studi kasus digunakan dan in depth interview  dilakukan ke informan pemilik bisnis kuliner untuk mengetahui penerapan CSR.


Hasil: Filosofi budaya dalam bentuk-bentuk kearifan lokal diinternalisasikan dalam kegiatan CSR, internalisasi ini memberikan komitmen awal terhadap keberlanjutan dan kesejahteraan sosial. Kearifan lokal terbukti menjadi pendekatan strategis dalam mendukung bisnis berkelanjutan.


Kebaruan: Penelitian ini mengisi celah mengenai implementasi CSR dengan memanfaatkan kearifan lokal sebagai salah satu strategi keberlanjutan bisnis kuliner.


Kontribusi: Studi ini berkontribusi pada literatur akademik tentang bisnis berkelanjutan dan CSR serta memberikan implikasi praktis yang relevan untuk mendukung transformasi bisnis kuliner di Indonesia menuju keberlanjutan yang lebih inklusif dan berbasis kearifan lokal.


 

Keywords

Business sustainability Corporate social responsibility local wisdom Bisnis berkelanjutan Kearifan lokal Tanggung jawab Sosial Perusahaan

Article Details

References

Read More